Χάσε κιλά με... τηγανητά!

Χάσε κιλά με... τηγανητά!

Μια ιδιαίτερα αυστηρή δίαιτα μπορεί να σαμποτάρει την προσπάθειά σου να χάσεις βάρος. Μερικές φορές, για να συνεχίσεις να χάνεις κιλά, πρέπει να σπάσεις τους δικούς σου κανόνες.

Ολοι ξέρουν πώς να χάσουν κιλά: τρώνε λιγότερο, γυμνάζονται περισσότερο και αγοράζουν καινούργια παντελόνια, μόνο που στην πραγματικότητα δεν είναι τόσο εύκολο. Κατ’ αρχάς, η απώλεια βάρους δεν είναι γραμμική. Οσο περισσότερα κιλά χάνεις τόσο περισσότερο καταπονείται το σώμα σου, με αποτέλεσμα να επιβραδύνεται ο μεταβολισμός σου και να αυξάνεται η πείνα σου.

Λογικά, δεν υπάρχει λόγος που να δικαιολογεί το γιατί σταματάς τη δίαιτα όταν ξεφεύγεις για λίγο. Ποιο είναι το χειρότερο που μπορεί να συμβεί; Αντε να σε πάει πίσω 1-2 μέρες. Αν θες να παραμείνεις στα κιλά που είσαι, πρέπει να δίνεις σημασία στο τι κάνεις στις έξι μέρες την εβδομάδα και όχι στη μια που μπορεί να χαλάσεις τη διατροφή σου.

Στην πραγματικότητα, μερικοί ειδικοί υποστηρίζουν ότι σε ένα καλό πρόγραμμα διατροφής πρέπει να υπάρχουν περιθώρια. Με άλλα λόγια, μπορείς πού και πού να τρως κάτι που σου αρέσει πολύ. Ενα από αυτά τα προγράμματα, το Body for Life, διάρκειας 12 εβδομάδων, εξετάστηκε σε μελέτη του Skidmore College και βρέθηκε ότι ακόμη και σε αυτές τις 12 μέρες ελεύθερου γεύματος, οι συμμετέχοντες κατάφεραν να μειώσουν τη θερμιδική τους πρόσληψη κατά 29%, με αποτέλεσμα να χάσουν περίπου 5 κιλά. Κάτι ενδιαφέρον συνέβη όμως κατά τη διάρκεια της έρευνας: «Πολλοί από τους συμμετέχοντες ξεπέρασαν την ανάγκη τους για ελεύθερη μέρα αρκετά νωρίς» αναφέρει ο συγγραφέας της μελέτης Paul Arciero, καθηγητής επιστημών υγείας και φυσικής δραστηριότητας στο Skidmore. Μετά τις πρώτες εβδομάδες, οι συμμετέχοντες δήλωσαν ότι ήταν ικανοποιημένοι με ένα μόνο ελεύθερο γεύμα ή ακόμα κι ένα επιδόρπιο αντί για μια ολόκληρη μέρα. 

Αν και δεν ήταν ξεκάθαρο ότι αυτή η προσέγγιση έκανε τη διαφορά στην επιτυχία των συμμετεχόντων, έτσι κεντρίστηκε το ενδιαφέρον του Arciero, ο οποίος αποφάσισε να συνεχίσει και με άλλες μακροπρόθεσμες μελέτες. Τσέκαρε τι ανακάλυψε.

Θα χάσουν κιλά αυτοί που κλέβουν στη δίαιτα; 

Μελέτη του πανεπιστημίου Brown εκτιμά ότι το 80% των υπέρβαρων ανθρώπων που χάνουν τουλάχιστον το 10% του σωματικού βάρους τους ανακτούν κάποιο απ’ αυτό μες στον επόμενο χρόνο. Ετσι είναι λογικό να αναρωτηθεί κάποιος αν μια διατροφή που έχει «βαλβίδα αποσυμπίεσης» αποδίδει καλύτερα από μια περιοριστική δίαιτα. Ο Σύμβουλος Διατροφής του ΜΗ, Alan Aragon, επισημαίνει ότι μια αυστηρή διαιτητική προσέγγιση μπορεί να συνδεθεί με προβλήματα, όπως υπερφαγία, επαναπρόσληψη βάρους και άγχος. Αντιθέτως, τα άτομα που προτιμούν πιο ευέλικτη προσέγγιση, τελικά μπορεί να έχουν καλύτερα αποτελέσματα στο αδυνάτισμα. Ο στόχος σου είναι αυτό που οι ερευνητές αποκαλούν «ευέλικτη αυτοσυγκράτηση», η ικανότητα δηλαδή να ακολουθείς το διατροφικό πρόγραμμα, εξαιρώντας κάποιες σημαντικές περιστάσεις, όπως τα γενέθλιά των φίλων σου, που μπορείς να φας χωρίς τύψεις ένα κομμάτι τούρτα. 

Ποιος έχει ανάγκη να κλέψει; 

«Αν το σωματικό λίπος σου είναι πολύ υψηλό, τότε δεν είναι και ό,τι καλύτερο να έχεις ένα ελεύθερο γεύμα» λέει ο Shelby Starnes, διατροφολόγος και προπονητής, ο οποίος έχει περάσει τα τελευταία επτά χρόνια προπονώντας από απλούς ανθρώπους μέχρι πρωταθλητές της άρσης βαρών. «Ισως μπορείς να αντέξεις λίγες εβδομάδες χωρίς παράπτωμα». Αλλά πότε θεωρείται το λίπος σου πραγματικά υψηλό; Εάν είσαι κάτω από 90 κιλά με περίμετρο μέσης μεγαλύτερη από 90 εκ., τότε έχεις τουλάχιστον 20% λίπος, το οποίο σημαίνει ότι έχεις χορτάσει ήδη πολλά ελεύθερα γεύματα. Καλύτερα να μην επιβαρυνθείς με άλλα. Ο τύπος άντρα που χρειάζεται περισσότερο να ξεφεύγει από το πρόγραμμα είναι εκείνος που κάνει εξαντλητικές προπονήσεις, εφαρμόζοντας ταυτόχρονα αυστηρή δίαιτα. «Μπορείς να χρησιμοποιήσεις το ελεύθερο γεύμα όταν έχεις εξαντληθεί και ο μεταβολισμός σου έχει αρχίσει να μειώνεται» λέει ο Starnes. Ενας αργός μεταβολισμός είναι προφανώς μειονέκτημα για κάποιον που προσπαθεί να χάσει βάρος. Θα πρέπει να καταβάλει μεγαλύτερη προσπάθεια, για να καταφέρει έστω και μικρή απώλεια. Αυτό όμως είναι μόνο ένα από τα προβλήματα που θα συναντήσεις όταν η δίαιτά σου έχει πάρει το δρόμο της. «Οταν οι άνθρωποι κάνουν δίαιτα, περιορίζουν τους υδατάνθρακες, το λίπος ή και τα δύο» σου λέει ο Aragon.

Σύμφωνα με τον Aragon: «Ο αυστηρός περιορισμός του λίπους, ειδικά όταν αποκλείει τα κορεσμένα λιπαρά, μπορεί να μειώσει τα επίπεδα τεστοστερόνης. Επίσης, μια διατροφή χαμηλή σε υδατάνθρακες μπορεί να μειώσει τα επίπεδα των θυρεοειδικών ορμονών». Ετσι, κατά τη διάρκεια της αποβολής λίπους, τα χαμηλά επίπεδα τεστοστερόνης ενδεχομένως συμβάλλουν στη μείωση της μυϊκής μάζας. Επιπλέον, τα χαμηλότερα επίπεδα των θυρεοειδικών ορμονών μπορεί να επιβραδύνουν την απώλεια λίπους.

Για να επιστρέψουμε στο αρχικό ερώτημα, μελέτη του 1986 που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Metabolism διαπίστωσε ότι ο βασικός μεταβολικός ρυθμός (BMR) αδύνατων ανθρώπων αυξανόταν όταν έτρωγαν πάρα πολύ. Ο BMR των παχύσαρκων ανθρώπων, όμως, δεν επηρεάστηκε. Το παραπάνω συμπέρασμα υποστηρίζει και ο Starnes: η τεχνική των ελεύθερων γευμάτων φαίνεται να λειτουργεί καλύτερα σε άτομα φυσιολογικού βάρους, που θέλουν να αδυνατίσουν ακόμα περισσότερο.

Ποια είναι τα καλύτερα τρόφιμα για να «κλέψεις»;

Σύμφωνα με τον Aragon, τα τρόφιμα με τα οποία θα ξεφύγεις είναι αυτά που έχεις στερηθεί. Για παράδειγμα, αν έχεις κόψει τα πολλά λιπαρά, τότε θα θες να πέσεις με τα μούτρα σε λιπαρά τυριά, παϊδάκια, προφιτερόλ. Αν είσαι σε δίαιτα χαμηλή σε υδατάνθρακες, τότε θα κυνηγάς ζυμαρικά, πατάτες ή κρουασάν. Ολα αυτά όμως είναι άνευ σημασίας εάν ποθείς κάτι συγκεκριμένο. «Ο ψυχολογικός αντίκτυπος της στέρησης αγαπημένων τροφών σου μπορεί να σε σαμποτάρει, γιατί σε κάνει να σκέφτεσαι συνεχώς το φαγητό και σε αποπροσανατολίζει από τη δίαιτα» λέει ο Aragon. Με άλλα λόγια, είναι καλύτερο να τρως χωρίς τύψεις αυτό που σου αρέσει, τη στιγμή που το επιθυμείς, και να το απολαμβάνεις πραγματικά.

Πότε είναι η καλύτερη στιγμή για να «κλέψεις»; 

Αν και τα Σαββατοκύριακα μπορεί να φαίνονται τέλεια για διατροφικές αταξίες, στην πραγματικότητα είναι η πιο επικίνδυνη στιγμή. «Μπορεί να χάσεις τον έλεγχο κι αντί για μια μέρα να ξεφύγεις όλο το Σαββατοκύριακο» προειδοποιεί ο Michael Ormsbee, κλινικός διατροφολόγος στο Florida State University. «Το δείπνο είναι το ιδανικό γεύμα για τέτοιες δουλειές, μιας και θεωρητικά δεν σου μένει πολύ χρόνος για άλλο φαγητό» σου λέει ο Starnes. Καλό είναι αυτή η ασυδοσία να μην κρατήσει περισσότερο από 45 λεπτά. Επίσης, συστήνει το ελεύθερο γεύμα να είναι το βράδυ πριν από τη δυσκολότερη προπόνηση της εβδομάδας. Ετσι, οι επιπλέον θερμίδες σε συνδυασμό με τη βελτίωση της διάθεσής σου μπορούν να σου δώσουν και καλύτερες επιδόσεις.

Πόσο συχνά να ξεφεύγεις; 

Ενώ ο Starnes συνιστά να κάνεις ένα ελεύθερο γεύμα την εβδομάδα, η προσέγγιση του Aragon είναι πιο ευέλικτη. Διάλεξε ποιο από τα παρακάτω σου ταιριάζει:

1. Μια τεράστια επιβράβευση την εβδομάδα: 2.000-3.000 θερμίδες αγνού junk food. 

2. Δύο γεύματα την εβδομάδα των 1.000-1.500 θερμίδων.

3. Μια μικρή επιβράβευση κάθε μέρα, της τάξης των 200-300 θερμίδων. Αυτή είναι και η πιο δημοφιλής επιλογή.

Η μελέτη του Arciero καταλήγει στο ίδιο συμπέρασμα. Εδωσε στους συμμετέχοντες 15% θερμίδες «δώρο». «Η πλειοψηφία επέλεξε να απλώσει αυτό το 15% σε όλη τη διάρκεια της εβδομάδας» λέει ο Arciero, προσθέτοντας ότι «τα ελεύθερα γεύματα ενσωματώθηκαν με τα υγιεινά. Αυτή είναι πολύ αποτελεσματική τακτική για να κρατηθείς στο πρόγραμμά σου». Προτείνει επίσης ένα νέο πρότυπο για την απώλεια βάρους, εκείνο στο οποίο μπορείς να ξεφεύγεις λίγο κάθε μέρα, το οποίο μπορεί να σε βοηθήσει τελικά να μην ξεφύγεις εντελώς από τη δίαιτά σου.

Πηγή: menshealth

Δημοφιλη Αρθρα

Διαβάστε Επίσης

Η εξομολόγηση της Ντόρας Μπακογιάννη: Ο τρελός έρωτας με τον σύζυγο της, ο λόγος που δεν έκανε τρίτο παιδί και το αίσθημα αγοραφοβίας μετά την δολοφονική επίθεση
Η εξομολόγηση της Ντόρας Μπακογιάννη: Ο τρελός έρωτας με τον σύζυγο της, ο λόγος που δεν έκανε τρίτο παιδί και το αίσθημα αγοραφοβίας μετά την δολοφονική επίθεση
Η εξομολόγηση της Ντόρας Μπακογιάννη: Ο τρελός έρωτας με τον σύζυγο της, ο λόγος που δεν έκανε τρίτο παιδί και το αίσθημα αγοραφοβίας μετά την δολοφονική επίθεση
Όλες οι ειδήσεις εδώΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ