Δημήτρης Λάλος: Ο Μαθιός του “Σασμού” αποκαλύπτει-Όταν ήμουνα στα Τρίκαλα μου είπε μια κυρία που δούλευε σε ένα ξενοδοχείο…

Η εξομολόγηση του αγαπημένου ηθοποιού

«Ο πρώτος σασμός έγινε στην Ιλιάδα» λέει ο τηλεοπτικός Μαθιός, Δημήτρης Λάλος που σήμερα 25 και αύριο 26 Μαρτίου συστήνει στους Χανιώτες τον Ομηρικό Έκτορα που ψάχνει κάθαρση, 2.500 χρόνια μετά.

Οι Μιχάλης Αεράκης και Δημήτρης Λάλος, φιλοξενήθηκαν το πρωί στο studio του ZARPA RADIO 89,6 και την Φανή Νικηφοράκη με αφορμή την παράσταση «Έκτορος κάθαρσις» που παρουσιάζεται απόψε και αύριο στο Mega Place στις 20:30.

« Το έπος τελειώνει με έναν σασμό. Που έρχεται ο Πρίαμος να ζητήσει το πτώμα του Έκτορα από τον Αχιλλέα. Κι ενώ υπάρχει μια φοβερή έχθρα μεταξύ τους, όταν έρχεται ο πατέρας του και του λέει “σε παρακαλώ λυπήσου με”, ο Αχιλλέας συγχωρεί, του δίνει τον γιο του πίσω. Έτσι τελειώνει η Ιλιάδα με έναν σασμό ανάμεσα στον Αχιλλέα και τον Πρίαμο. Ο πρώτος σασμός είχε γίνει στην Ιλιάδα» διαπιστώνει ο Δημήτρης Λάλος.

Από τη μεριά του ο Μιχάλης Αεράκης καλεί το θεατρόφιλο κοινό των Χανίων να παρακολουθήσει την παράσταση , κάνοντας λόγο για «ένα ρεσιτάλ ερμηνείας από έναν ηθοποιό»: «Έχουμε ξεχάσει σήμερα τι είναι ο ηθοποιός. Υπάρχουν πολλές αρπαχτές, πολύ lifestyle, πολύ δήθεν. Ο Δημήτρης δεν έχει καμία σχέση με όλα αυτά. (…) Καλώ τον κόσμο να μην χάσει αυτήν την παράσταση σήμερα και αύριο στα Χανιά και την Κυριακή στο Ρέθυμνο. Πραγματικά θα δουν ένα ρεσιτάλ. Αυτό είναι ψιλοβελονιά. Η κάθε φράση, η κάθε κίνηση, η κάθε σύσπαση στους μύες του προσώπου είναι μελετημένα βαλμένα στην θέση τους και μέσα σε έναν χρόνο θεατρικό απίστευτο».

Σύμφωνα με τον Δημήτρη Λάλο, «η τραγικότητα που φέρει ο Ομηρικός λόγος είναι η μήτρα όλων των τραγικών συγγραφέων μας. Όπως ο ίδιος ο Αισχύλος λέει, “το έργο μου είναι τα ψίχουλα από το τραπέζι του Ομήρου”. (…)  Είναι μια προφορική παράδοση ο Ομηρικός λόγος. Αυτό που προσπαθώ να κάνω είναι να επαναφέρω την προφορικότητα αυτού του λόγου να ακούσει ξανά ο κόσμος και να ξαναθυμηθεί αυτή τη γνώση. Είναι κρίμα να μαθαίνουμε τα Ομηρικά έπη μέσα από αμερικάνικες ταινίες, οι οποίες μας παραπλανούν στην ουσία.

Η παράσταση αποτελεί προϊόν εννεαετούς ενασχόλησης του συγγραφέα με το Ομηρικό έπος: «Δεν είναι εύκολο πράγμα να συρράψεις ένα τέτοιο έπος. Είναι σαν να με τραβάει ο Όμηρος από το μανίκι και να μου λέει πήγαινε να πεις την ιστορία» λέει χαρακτηριστικά. 

«Η Ιλιάδα είναι το πρώτο αντιπολεμικό κείμενο. Εμείς ως Έλληνες δεν είχαμε ποτέ ένα θεόπνευστο κείμενο όπως είναι για παράδειγμα το Κοράνι ή η Βίβλος. Τα Ομηρικά έπη δίδαξαν την ανθρωπότητα το πώς θα συμπεριφερθεί. Ένα εγχειρίδιο όχι μόνο για το πώς πρέπει να συμπεριφερόμαστε απέναντι στην ζωή ή στον θάνατο αλλά και πρακτικές γνώσεις, ναυσιπλοϊάς, γεωργίας.

Ο Έκτορας είναι ένας παρεξηγημένος ήρωας. Ήθελα με κάποιο τρόπο να τον αποκαταστήσω στην συνείδησή μας. Είναι αυτός που υπερασπίζεται την πατρίδα του, είναι αυτός που μάχεται για τα ιδεώδη.

Λάλος: «Οι αρνητικοί ήρωες μας δείχνουν το φως»

Περνώντας από την τραγικότητα του Ομήρου στην σύγχρονη τραγικότητα του Μαθιού, ο Δημήτρης Λάλος σχολιάζει:

«Οι αρνητικοί ήρωες πολλές φορές βλέπουμε ότι είναι αγαπητοί επειδή ο θεατής έχει κρίση, μπορεί να καταλάβει. Αν ήταν να καταδικάσουμε τους αρνητικούς ήρωες, έπρεπε να καταδικάσουμε τον Ριχάρδο τον Γ’, τον Μακβέθ, τον Οιδίποδα. Όμως δεν είναι έτσι, οι αρνητικοί ήρωες δείχνουν προς το φως. Δείχνεις το σκοτάδι για να καταλάβεις τι είναι το φως. Έστω και μια χαραμάδα αρκεί».

Από τη μεριά του ο Μιχάλης Αεράκης, εξηγεί πως ο ρόλος του παπά -Μιχάλη τού βγαίνει αβίαστα, ανασύροντας στην μνήμη στάσεις και συμπεριφορές του παππού του, του παπά – Μιχάλη από τα Ανώγεια, ο οποίος συμμετείχε σε σασμούς. «Ο ρόλος του παππά δεν είναι για να καταδικάσει συμπεριφορές, αλλά να γεφυρώνει αντιθέσεις και να φέρει τον κόσμο κοντά. Εγώ αντιγράφω τον παππού μου. Δεν αισθάνομαι ότι είμαι ως ηθοποιός εκεί. Είναι ένας ρόλος πολυεπίπεδος» αναφέρει.

«Η αγάπη η οποία παίρνω από τον κόσμο είναι απερίγραπτη»

Αναφορικά με την τεράστια δημοφιλία της σειράς ο Δημήτρης Λάλος τονίζει πως «δεν μιλάμε απλά για επιτυχία, μιλάμε για φαινόμενο».

«Η αγάπη η οποία παίρνω από τον κόσμο είναι απερίγραπτη. Το πιο σπουδαίο αυτό που μου κάνει εντύπωση είναι ότι οι άνθρωποι εστιάζουν στην υποκριτική. Στον τρόπο με τον οποίο ερμηνεύω. Κι αυτό είναι το πιο σημαντικό, γιατί αυτό είναι η δουλειά μου. Και το ότι ο κόσμος το αναγνωρίζει αυτό μου δίνει δύναμη να συνεχίσω».

«Όταν ήμουνα στα Τρίκαλα μου είπε μια κυρία που δούλευε σε ένα ξενοδοχείο, ότι “‘οσο κουρασμένη και να είμαι -γονατίζω από την κούραση – πάω στο σπίτι και βλέπω τον Σασμό και ξεκουράζομαι”.  Αυτή είναι η δουλειά μου. Όταν όλοι οι άλλοι τελειώνουν την σκληρή δουλειά τους, να τους δώσουμε μια ανάσα στην φαντασία, μια ουσιαστική γεύση για το τι είναι η ζωή.

Σύμφωνα με τον Μιχάλη Αεράκη αυτό που κάνει τον σασμό να ξεχωρίζει είναι μεταξύ άλλων ότι μιλά όχι για το μίσος που φέρνει η βεντέτα αλλά για τον δρόμο προς την συμφιλίωση: «Ως τώρα, οι ιστορίες που αφορούσαν Κρήτη είναι μόνο και μόνο βεντέτα. Εμείς ασχολούμαστε στην μετά εποχή βεντέτας και πώς φτάνουμε στην συμφιλίωση. Πώς μπορούν οι οικογένειες να παραμερίσουν την έχθρα, καθαρίσουν το τοπίο όσο ζουν και να μεταφέρουν στα παιδιά τους ως προίκα την αγάπη, την συμφιλίωση.

Θα κάνουμε φέτος 172 ωριαία επεισόδια συν άλλα τόσα του χρόνου για να καταλήξουμε βέβαια στο λεγόμενο happy end.

zarpanews.gr