Κομισιόν: Αυτές είναι οι τελικές οδηγίες για την επανεκκίνηση του τουρισμού

Η φυσική απόσταση πρέπει να διασφαλίζεται κατά τους ελέγχους ασφαλείας και την αποχώρηση και παραλαβή αποσκευών Τις κατευθυντήριες γραμμές για την επανέναρξη του τουρισμού δημοσιεύει η Κομισιόν. Με μορφή ερωτήσεων και απαντήσεων, επιχειρεί να δώσει συγκεκριμένα, απλοποιημένα παραδείγματα σε εργαζομένους στον κλάδο του τουρισμού και υποψήφιους ταξιδιώτες. Το ethnos.gr σταχυολόγησε τις βασικές ερωταπαντήσεις που έχουν ως εξής: Ποια πρωτόκολλα υγείας […]

Η φυσική απόσταση πρέπει να διασφαλίζεται κατά τους ελέγχους ασφαλείας και την αποχώρηση και παραλαβή αποσκευών

Τις κατευθυντήριες γραμμές για την επανέναρξη του τουρισμού δημοσιεύει η Κομισιόν. Με μορφή ερωτήσεων και απαντήσεων, επιχειρεί να δώσει συγκεκριμένα, απλοποιημένα παραδείγματα σε εργαζομένους στον κλάδο του τουρισμού και υποψήφιους ταξιδιώτες.

Το ethnos.gr σταχυολόγησε τις βασικές ερωταπαντήσεις που έχουν ως εξής:

Ποια πρωτόκολλα υγείας και ασφάλειας θα ισχύουν κατά τη διάρκεια του ταξιδιού;

Η υγεία των πολιτών παραμένει η πρώτη προτεραιότητα. Για να διασφαλιστεί η προστασία τόσο των εργαζομένων στον τομέα των μεταφορών όσο και των επιβατών, οι κατευθυντήριες γραμμές της Επιτροπής σχετικά με την προοδευτική αποκατάσταση των υπηρεσιών μεταφοράς και της συνδεσιμότητας προτείνουν διάφορα μέτρα:

Για να ελαχιστοποιηθεί η επαφή κατά την αναχώρηση, οι επιβάτες θα ενθαρρυνθούν να αγοράσουν εισιτήρια και να κάνουν check-in online.

Η φυσική απόσταση πρέπει να διασφαλίζεται κατά τους ελέγχους ασφαλείας και την αποχώρηση και παραλαβή αποσκευών.

Λιγότεροι επιβάτες μπορούν να επιτρέπονται, για παράδειγμα λεωφορεία, τρένα ή πλοία, για τη διευκόλυνση της φυσικής απόστασης και οι επιβάτες που δεν είναι μαζί μπορούν να χωριστούν.

Όπου είναι πιο δύσκολο να διασφαλιστεί η φυσική απόσταση, πρέπει να ληφθούν πρόσθετα μέτρα προστασίας και μέτρα, για παράδειγμα, όπως η χρήση μάσκας προσώπου. Το προσωπικό των μεταφορών πρέπει να διαθέτει επαρκή προστατευτικό εξοπλισμό.

Οι μεταφορείς μπορούν να εγκαταστήσουν προστατευτικά φράγματα, π.χ. μεταξύ επιβατών και οδηγού και μπορεί να σας ζητηθεί να επιβιβαστείτε από άλλη πόρτα.

Οι πόρτες θα πρέπει να ανοίγονται αυτόματα ή εξ αποστάσεως από τον οδηγό σε κάθε στάση – οπότε δεν χρειάζεται να αγγίζετε κουμπιά ή λαβές πόρτας.

Τα τζελ απολύμανσης πρέπει να είναι διαθέσιμα σε οχήματα και σε κόμβους μεταφοράς.

Τα οχήματα πρέπει να καθαρίζονται και να απολυμαίνονται τακτικά.

Τρόφιμα, ποτά και άλλα προϊόντα ενδέχεται να μην πωλούνται πλέον στα μέσα μεταφοράς, για να ελαχιστοποιηθεί η επαφή.

Ο εξαερισμός πρέπει να ενισχυθεί, για παράδειγμα με τη χρήση κατάλληλων φίλτρων αέρα, και ο φυσικός αερισμός πρέπει να έχει προτεραιότητα όπου είναι δυνατόν.

Συνιστάται στους μεταφορείς να αναπτύξουν στρατηγικές σε περίπτωση που ένας επιβάτης αρρωστήσει ή εμφανίσει συμπτώματα κορονοϊού κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.

Πρέπει να φοράω μάσκα κατά τη μεταφορά; Τι είδους μάσκα;

Οι επιβάτες πρέπει να φορούν μάσκες προσώπου σε κόμβους μεταφοράς και οχήματα που χρησιμοποιούνται για συλλογικές μεταφορές, ειδικά όταν τα μέτρα φυσικής απόστασης δεν μπορούν να τηρούνται πλήρως ανά πάσα στιγμή. Δεν χρειάζεται να είναι ιατρικές μάσκες.

Οι εθνικές αρχές υγείας / ασφάλειας θα καθορίσουν τις ακριβείς απαιτήσεις ανά τρόπο μεταφοράς, με βάση τον επιδημιολογικό κίνδυνο σε αυτήν τη χώρα, τη διαθεσιμότητα μάσκας και άλλες εκτιμήσεις. Συνιστάται οι εργαζόμενοι στις μεταφορές να διαθέτουν επαρκή εξοπλισμό ατομικής προστασίας.

Πώς και πότε θα ξαναρχίσουν όλες οι συνδέσεις μεταφοράς όπως πριν από την πανδημία;

Η χαλάρωση των περιορισμών ταξιδιού και λειτουργίας θα είναι σταδιακή για την προστασία της υγείας, αλλά και για να διασφαλιστεί ότι τα συστήματα μεταφοράς και οι υπηρεσίες, και άλλα συναφή συστήματα (π.χ. συνοριακοί έλεγχοι μεταξύ χωρών της ΕΕ και τρίτων χωρών), μπορούν να αναπροσαρμοστούν, όπως και πότε περισσότερα οι άνθρωποι αρχίζουν να ταξιδεύουν ξανά.

 Η προοδευτική αποκατάσταση των υπηρεσιών μεταφοράς και της συνδεσιμότητας θα εξαρτηθεί πλήρως από τη χαλάρωση των ταξιδιωτικών περιορισμών, από επιδημιολογικές εκτιμήσεις και από ειδικές ιατρικές συμβουλές σχετικά με τις ανάγκες υγείας και υγειονομικής προστασίας.

Ποια μέτρα πρέπει να ληφθούν για τον περιορισμό του κινδύνου μετάδοσης στα αεροπλάνα;

Προτεραιότητα είναι η προστασία των επιβατών, του πληρώματος και των εργαζομένων στις μεταφορές κατά την επανεκκίνηση των αεροπορικών μεταφορών. Θα υπάρξουν διευθετήσεις για τις θέσεις, καθώς και για όλες τις άλλες πτυχές του ταξιδιού. «Θέλουμε να μετριάσουμε τον κίνδυνο – δεν μπορούμε να τον εξαλείψουμε», λέει η Κομισιόν.

 Οι κατευθυντήριες γραμμές της Επιτροπής προτείνουν ορισμένα προληπτικά μέτρα, όπως ατομικό προστατευτικό εξοπλισμό (μάσκες προσώπου), μέτρα υγιεινής και καθαρισμού, μειωμένη αλληλεπίδραση επί του σκάφους, καθώς και ενισχυμένα συστήματα φιλτραρίσματος και ροής αέρα που χρησιμοποιούνται σε καμπίνες αεροσκαφών, τα οποία μετριάζουν τον κίνδυνο μετάδοσης.

Το επικείμενο πρωτόκολλο υγείας και ασφάλειας που αναπτύσσεται από τον Οργανισμό Ασφάλειας της Αεροπορίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EASA) και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Πρόληψης και Ελέγχου Νόσων (ECDC) θα καθορίσει πρόσθετα μέτρα άμβλυνσης του κινδύνου για την αντιμετώπιση της φυσικής απόστασης επί του σκάφους. Προσιτές πληροφορίες σχετικά με τις διαδικασίες του αεροδρομίου και τις πολιτικές αεροπορικών εταιρειών πρέπει να παρέχονται στους επιβάτες πριν από το ταξίδι.

Πώς θα προστατευθώ κατά τη διάρκεια της παραμονής μου στο ξενοδοχείο, κατά τη διάρκεια επισκέψεων σε εστιατόρια ή σε υπαίθριες τουριστικές περιοχές;

Για να βοηθήσει τα κράτη μέλη, η Επιτροπή εξέδωσε οδηγίες για την ασφαλή και σταδιακή αποκατάσταση των τουριστικών δραστηριοτήτων και για πρωτόκολλα υγείας σε επιχειρήσεις φιλοξενίας, όπως ξενοδοχεία και άλλα είδη καταλυμάτων, συμπεριλαμβανομένων εσωτερικών και εξωτερικών χώρων, εστιατορίων και καφέ. Η Επιτροπή ενθαρρύνει τα κράτη μέλη να λάβουν υπόψη τους αυτά τα πρωτόκολλα όταν υιοθετούν τα δικά τους πρωτόκολλα προσαρμοσμένα στις εθνικές, περιφερειακές και τοπικές συνθήκες.

Αυτή η καθοδήγηση παρέχει σκέψεις, από τη σκοπιά της δημόσιας υγείας, σχετικά με την πρόληψη και τον έλεγχο του κοροναϊού για τον τουριστικό τομέα, αναγνωρίζοντας παράλληλα τις ιδιαιτερότητες σε ολόκληρη την ΕΕ. Αυτό περιλαμβάνει εκτιμήσεις τόσο για το προσωπικό όσο και για τους πελάτες πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την παραμονή τους σε ένα ξενοδοχείο και κατά τη διάρκεια επισκέψεων σε εστιατόρια, καφετέριες ή μπαρ.

Είναι σημαντικό να υπογραμμιστεί ότι όσο υπάρχει κίνδυνος μόλυνσης, το ταξίδι συνεπάγεται ορισμένους κινδύνους. Για την προστασία της υγείας των επισκεπτών καθώς και των εργαζομένων, είναι απαραίτητο να ακολουθείτε μέτρα πρόληψης λοιμώξεων, όπως φυσική απόσταση και υγιεινή, χρήση μάσκας, καθώς και καθαρισμός και απολύμανση.

Οι συστάσεις της Κομισιόν προτείνουν επίσης ότι τα ξενοδοχεία να παρέχουν με σαφή και ορατό τρόπο τις πληροφορίες για όλα τα μέτρα που εφαρμόζονται και πρέπει να ακολουθούνται. Τέλος, ως επισκέπτης, θα πρέπει να λάβετε όλες τις απαραίτητες πληροφορίες πριν από την άφιξη και στον τόπο φιλοξενίας σχετικά με όλες τις τρέχουσες οδηγίες από τις τοπικές αρχές δημόσιας υγείας, καθώς και συγκεκριμένα μέτρα που εφαρμόζονται και επηρεάζουν την άφιξη, τη διαμονή και την αναχώρησή σας .

Πώς μπορούν διαφορετικές ψηφιακές εφαρμογές να προστατεύσουν εμένα και την οικογένειά μου από τον κορονοϊό;

Τα κράτη μέλη, με την υποστήριξη της Επιτροπής, συμφώνησαν σε κατευθυντήριες γραμμές για τη διαλειτουργικότητα των εφαρμογών για κινητά που υποστηρίζουν την ανίχνευση επαφών και τις ειδοποιήσεις σε άτομα που ενδέχεται να έχουν εκτεθεί στον ιό, έτσι ώστε οι πολίτες να μπορούν να προειδοποιούνται για πιθανή μόλυνση με κορονοϊό επίσης όταν ταξιδεύουν στην ΕΕ.

Η ανίχνευση εφαρμογών πρέπει να είναι εθελοντική, διαφανής, προσωρινή, με κυβερνοασφάλεια, χρησιμοποιώντας δεδομένα χωρίς προσωπικά στοιχεία και πρέπει να βασίζεται στην τεχνολογία Bluetooth και να είναι διαλειτουργική διασυνοριακά καθώς και μεταξύ λειτουργικών συστημάτων. Για παράδειγμα, τέτοιες εφαρμογές πρέπει να έχουν μια κοινή προσέγγιση για την ανίχνευση της εγγύτητας μεταξύ συσκευών και θα πρέπει να επιτρέπουν σε άτομα που πετούν σε άλλο κράτος μέλος να ειδοποιούνται με τις σχετικές πληροφορίες σε μια γλώσσα που κατανοούν.

Η διασφάλιση της διαλειτουργικότητας είναι ζωτικής σημασίας, έτσι ώστε η ευρεία, εθελοντική λήψη εθνικών εφαρμογών ανίχνευσης να μπορεί να υποστηρίξει τη χαλάρωση των μέτρων περιορισμού και την άρση των περιορισμών της ελεύθερης κυκλοφορίας σε ολόκληρη την ΕΕ. Η πρόσβαση σε διασυνοριακές πτήσεις ή γενικότερα ταξίδια δεν πρέπει να υπόκειται στη χρήση εφαρμογών ανίχνευσης επαφών.

Η τεχνολογία εγγύτητας Bluetooth, δεν επιτρέπει την παρακολούθηση των τοποθεσιών των ατόμων. Επιπλέον, οι υγειονομικές αρχές πρέπει να είναι οι μόνες που έχουν πρόσβαση σε τέτοια δεδομένα. Εάν εφαρμοστούν, τα μέτρα ανίχνευσης επαφών θα πρέπει να περιορίζονται αυστηρά για τους σκοπούς της αντιμετώπισης της επιδημίας του κορονοϊού και να ρυθμίζονται σύμφωνα με την εργαλειοθήκη της ΕΕ για την παρακολούθηση εφαρμογών, τις οδηγίες της Επιτροπής για την προστασία δεδομένων και τις κατευθυντήριες γραμμές του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Προστασίας Δεδομένων.

Τι πρέπει να κάνω αν η πτήση μου ακυρώθηκε;

Οι αεροπορικές εταιρείες δίνουν κουπόνια, αυτό που στα αγγλικά λέγεται voucher και επί της ουσίας είναι ανοιχτά εισιτήρια. Τα κουπόνια, τα ανοιχτά εισιτήρια δηλαδή, μπορεί να είναι μια βιώσιμη και ελκυστική εναλλακτική λύση αντί για την επιστροφή χρημάτων. Ωστόσο, αναφέρει ότι τα εισιτήρια αυτά θα πρέπει να είναι αξιόπιστα και ελκυστικά για τους καταναλωτές, δηλαδή να υπάρχει προστασία  αφερεγγυότητας – σε περίπτωση που ο μεταφορέας καταστεί αφερέγγυος, ενώ το κουπόνι δεν έχει ακόμη χρησιμοποιηθεί, ο ταξιδιώτης ή ο επιβάτης πρέπει να αποζημιωθούν από τον εγγυητή προστασίας αφερεγγυότητας του μεταφορέα / διοργανωτή. Το σύστημα προστασίας αφερεγγυότητας πρόκειται να δημιουργηθεί σε εθνικό επίπεδο, είτε από τον δημόσιο είτε από τον ιδιωτικό τομέα (μπορεί να είναι ένα ταμείο ή ασφαλιστής).

Και, τελικά, επιστροφή χρημάτων εάν δεν εξαργυρωθεί: οι επιβάτες και οι ταξιδιώτες θα πρέπει να έχουν το δικαίωμα να ζητήσουν επιστροφή χρημάτων το αργότερο 12 μήνες μετά την έκδοση του σχετικού κουπονιού και οποιαδήποτε στιγμή μετά. Οι μεταφορείς και οι διοργανωτές ταξιδίων θα μπορούσαν να εξετάσουν το ενδεχόμενο να επιστραφούν κουπόνια σε προγενέστερο στάδιο, εάν το ζητήσει ο επιβάτης ή ο ταξιδιώτης. Τα κουπόνια (ή το υπόλοιπο ποσό) θα πρέπει επίσης να επιστρέφονται αυτόματα: το αργότερο 14 ημέρες μετά το τέλος της περιόδου ισχύος του κουπονιού, σε περίπτωση που δεν έχει εξαργυρωθεί.

Τα κουπόνια θα πρέπει να επιτρέπουν την κράτηση της ίδιας διαδρομής υπό τους ίδιους όρους με την αρχική κράτηση ή ένα ταξίδι με πακέτο με τα ίδια χαρακτηριστικά με το πακέτο που τερματίστηκε. Οι μεταφορείς και οι διοργανωτές θα πρέπει να εξετάσουν το ενδεχόμενο επέκτασης της δυνατότητας χρήσης των κουπονιών για κρατήσεις με άλλες εταιρίες, που αποτελούν μέρος του ίδιου ομίλου. Επίσης, τα κουπόνια για υπηρεσίες μεταφοράς θα πρέπει να μπορούν να μεταφέρονται σε άλλο επιβάτη χωρίς επιπλέον κόστος.

Πηγη: ethnos.gr